אם לא תשבו לידו הוא לא יכין שיעורי בית? המורה לא מפסיקה לכתוב לכם שהילד לא הכין שעורים? כל יום אתם נלחמים בילד כדי שיכין וכבר אין לכם כוח לבזבז את הזמן שלכם על שכנוע הילד להכין שיעורי בית? מאבק יומיומי?
הכנת שעורי בית היא על אחריותו של הילד. הורים רבים מוצאים עצמם מבלים את כל שעות אחר הצהריים בישיבה ליד הילד ובהכנת השעורים איתו דבר שלרוב מלווה בויכוחים, בכי, עייפות ובדרך כלל נמשך הרבה זמן.
הורים היושבים עם ילדיהם מדיי יום ומכינים אתם שיעורי בית גורמים נזק רב לילדיהם. להורים כוונות טובות , ברצונם לעזור לילדם ולסייע לו בלמידה אך למעשה הם גורמים לתוצאה הפוכה. ילדיהם מפתחים תלות בנוכחותם ואינם יכולים להסתדר ולו במטלה הכי פשוטה בעצמם.
בדרך כלל ההורים נהנים מכך שילדיהם זקוקים לעזרתם כאשר הם נמצאים בכיתות הנמוכות אך ככל שהילד עולה בסולם הכיתות, היקף המטלות ושיעורי בית שלו גדל ואם יש ילדים נוספים בבית זו משימה בלתי אפשרית.
תפקיד ההורה הוא לסייע בהכנת שיעורי בית ולא לבצע אותם איתו!
איך ניתן בכל זאת לסייע לילדים כך שיהיו להם הרגלי למידה נכונים:
1. יש לוודא שהילד מסוגל לבצע את שיעורי בית
זהו למעשה התנאי ההכרחי לכך שילדכם יוכל להכין את שעורי בית באופן עצמאי. להיות מסוגל לבצע את השעורים: להיות נוכח בכיתה, להשתתף ולהעתיק מהלוח וכן יש לבחון האם הוא בכלל הבין את מה שהמורה הסבירה בכתה. לתלמידים לקויי למידה צריכות להיות הקלות בשעורי בית כגון: צמצום מטלות ולעיתים הקלה ברמת הקושי.
2. סביבת למידה מתאימה
יש לוודא שהילד מכין את שיעורי בית בסביבה רגועה ללא גירויים כמו למשל טלוויזיה ברקע. הילד צריך להכין את שיעורי בית ליד שולחן בסביבה נעימה וקבועה שבה הוא יודע שבכל יום הוא מכין את השיעורים.
חשוב שהסביבה תהיה קבועה ולא ביום ראשון להכין במטבח, בשני בסלון ובשלישי בחדר של האח וכמובן חשוב שהוא יהיה לבד כך שדעתו לא תהיה מוסחת.
3. הגדרת זמן לשיעורי בית
שבו עם הילד ותכננו יחד מראש זמן בו הוא יכין את שיעורי הבית. גלו גמישות אך הגדירו אותה בשעות מראש לדוגמא, במידה ובשעה שלוש יש תוכנית אהובה אז תכננו מראש שיכין אותם לפני התוכנית או לאחריה וכך גם אם יש חוג באותו יום הוא לא יצטרך להפסיק פעילות אהובה (צפייה בטלויזיה) או להפסיק באמצע את שיעורי בית כי יש לו חוג.
4. ארגון הלמידה
סייעו לילדיכם לארגן את הזמן שהוגדר להכנת שיעורי בית. אני באופן אישי דוגלת בלסיים בכל יום את מטלות היום “מה שניתן לעשות היום לא כדאי לדחות למחר”, אך במידה ויש עומס בשעורי הבית חשוב שתשבו עם הילד ותסייעו לו לתכנן את הזמן ביעילות למשל, אם מחר אין חשבון במערכת אז אולי כדאי לדחות את שיעורי הבית ולהכינם מחר. צריך לשבת עם הילד, להסתכל על מערכת השעות והמטלות שקיבל ולעשות סדר עדיפויות בביצוע המטלות.
5. סיוע ולא הכנה
זכרו כי תפקידכם הוא לסייע ולא להכין בשבילו את שיעורי הבית. זה בסדר גמור אם הילד לא הבין שאלה מסוימת והוא זקוק לעזרה אך לא ייתכן שילד לא מסוגל לבצע את כל שיעורי הבית. במקרה שילדכם אומר לכם שהוא לא מבין כלום עליכם לבדוק:
א. אם עד כה הוא היה רגיל שאתם יושבים ומכינים איתו שיעורים יהיה לו קשה להסתדר לבד אך לאחר מספר פעמים בהם תתמידו בדרככם הוא ילמד להסתדר בעצמו.
ב. במידה והילד עדיין לא מסוגל לבצע בעצמו יש להתייעץ עם המורה ולבדוק מה הקושי. האם הוא מרוכז בשיעור? אולי הוא זקוק לסיוע נוסף בבית הספר? אולי יש לו לקות למידה (לקות למידה נקבעת רק לאחר אבחון של איש מקצוע).
6. מעקב אחר השעורים
גם אם ילדכם מכין את שעורי בית חשוב שתמיד תהיו בעניינים ומדיי פעם תבדקו את טיב תשובותיו כדי שלא רק ימלא את החוברת . חשוב שהילד ידע שיש מי שקורא את תשובותיו. (המורה לא תמיד מספיקה לקרוא את כל התשובות) . כאשר הילד יודע שאתם תקראו את תשובותיו הוא יתאמץ יותר וישקיע בעיצוב כתב היד שלו ובטיב התשובה.
זכרו – תהיו נוכחים בסביבה כדי לסייע לו אך לא להיות נוכחים לידו. ילד שמסוגל לבצע את שיעורי בית שלו באופן עצמאי מסוגל ללמוד ולהבין טוב יותר את החומר וזו מתנה לכל החיים בכל מסגרת בה ילמד.
דירוג:
ייעוץ להורים - מידע נוסף
גם ילדים קטנים לומדים לומר סליחה
פעמים רבות אנחנו נתקלים במצבים בהם הקטנטנים שלנו צריכים…
זהירות ילדים משמינים!
השילוב של מזון מהיר, שנכנס לכל קניון ולכל מרכז…
כסא בטיחות לתינוק – נקודות חשובות לחשוב עליהן
כסא בטיחות לתינוק לרכב הוא לא רק חווה אלא…